۱۳۸۸ خرداد ۱۶, شنبه

پایین آوردن ارزش عهدنامه ی مالک در تلویزیون ایران

دیشب برنامه ای در تلویزیون پخش شد، که به زعم سازندگانش به هبچ یک از کاندیداهای سیاسی ارجاع نداشت و می خواست آیین نامه ای باشد برای نظارت بر رفتار کاندیدا ها. برنامه به این شکل بود که ابتدا جمله ای به طور خلاصه از یک بند از نامه ی امام علی (ع) به مالک اشتر روی تلویزیون نمایش داده می شد، و سپس یا توسط گزارشگر تفصیل داده می شد، یا تکه ای از فیلم امام علی نشان داده می شد که حمزه در حال خواندن آن بند از عهد نامه است، یا توضیح آقای خامنه ای را درباره ی این بند از عهدنامه نشان می داد. [متن کامل عهدنامه ی مالک را می توانید اینجا بخوانید]
چیزی که برایم جالب بود، این بود که وقتی به این بند از عهد نامه رسید که "و بايد كه دورترين افراد رعيت از تو و دشمنترين آنان در نزد تو،كسى باشد كه‏بيش از ديگران عيبجوى مردم است.زيرا در مردم عيبهايى است و والى از هر كس‏ديگر به پوشيدن آنها سزاوارتر است" ، تنها به همان یک جمله ی خلاصه کفایت شد و نه از توضیح خبری بود و نه از شرح و بسط، و به سرعت آن بند را رد کردند. و همراه با آن تنها بخشی از همان فیلم امام علی را پخش کردند و جالب اینکه صدای گوینده نیز موقع خواندن آن گنگ بود.
جانبداری صداوسیما نسبت به کاندیدای خاص مسئله ی تازه ای نیست و بارها شاهد این مسئله بوده ایم. اما وقتی که اصول عهدنامه ای مانند اصول امام علی در مملکت داری مورد تبعیض صدا و سیما قرار می گیرد، این ظن تقویت می شود که برای رسیدن آن "کاندیدای خاص" به قدرت، از هیچ راه و روشی فروگذار نمی کنند، حتی بی اهمیتی به اصول امام علی.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر